Najnowsze newsy z naszej strony:


    Polub nasz profil na facebooku! oraz dołącz do naszej Grupy STEAM

    Autor Wątek: Ogólne sugestie i pomysły  (Przeczytany 41326 razy)

    Opis tematu:

    0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

    Offline Claudie

    • Corleone
    • Krzyżowiec
    • *
    • Wiadomości: 4279
    • Piwa: 75
    • Płeć: Kobieta
    • Miłość jest najpotężniejszą siłą w tym świecie
    • Steam ID: Mój status Steam
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #60 dnia: Marzec 30, 2010, 22:13:09 »
    A Kościuszko - dożywotnim marszałkiem, który nigdy nie powinien móc zostać pojmany do niewoli.


    Niestety, ale muszę się z tobą nie zgodzić, bo Kościuszko został pojmany do niewoli, czego skutkiem było załamanie się powstania i totalnej klęski Polaków.

    Offline Ktosiak

    • Kmieć
    • *
    • Wiadomości: 58
    • Piwa: 0
    • Płeć: Mężczyzna
    • Lipa...
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #61 dnia: Marzec 31, 2010, 06:56:16 »
    III rozbiór ;d...

    Offline sir Luca

    • Marszałek Maruda
    • Admin Emeryt
    • Paladyn
    • ***
    • Wiadomości: 5272
    • Piwa: 152
    • Płeć: Mężczyzna
    • Otaczają mnie tęgie, tępe buce...
    • Steam ID: Mój status Steam
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #62 dnia: Marzec 31, 2010, 07:32:25 »
    A trochę mniej enigmatycznie?
    Nie każdy jest jasnowidzem:-)
    "Demokracja: dwa wilki i owca, debatujący co będzie na obiad"

    Offline Ihei

    • Pielgrzym
    • *
    • Wiadomości: 19
    • Piwa: 2
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #63 dnia: Kwiecień 07, 2010, 13:55:50 »
    Po pierwsze to umówmy się co do etykiety - nie mówmy proszę, że czyjaś opinia jest "głupia" tylko dlatego, że ma odmienne zdanie.

    1. Jeśli chodzi o walkę dwoma ostrzami to osobiście uważam ją za plagę w filmach i grach komputerowych. W rzeczywistości taki styl wymagał specyficznych warunków fizycznych (ponadprzeciętna siła i koordynacja ruchowa) i specyficznego uzbrojenia (lekkie i dobrze wyważone). Dodatkowo był on mało ekonomiczny tj. zbyt męczący dla użytkownika, żeby go stosować poza pojedynkami. W grach komputerowych te czynniki są pozbawione znaczenia, ale podwójne bronie i tak wypadają biednie ponieważ stosuje się tylko dwa rodzaje cięć - na krzyż, albo naprzemiennie. Skutkiem tego jest to styl ubogi, powolny i przewidywalny.

    Jeśli mowa o GW to powszechnie znanym faktem jest to, że Lucas zniszczył uniwersum przedawkowując miecze świetlne. W pierwszej trylogii bohater używał miecza oszczędnie, a jego tarczą i bronią była Moc. Postać Jody znakomicie to ilustrowała. Obecnie Jedi to śmiercionośny wiatrak, kręcący się jak bąk, odbijający od ścian i wtykający sobie latarki w każdą dostępną część ciała. Nuda.

    Na koniec potwierdzę wypowiadane już opinie, że w prawdziwych pojedynkach używano często podwójnej broni, ale o tym, czy będzie to uwzględnione w grze, czy nie - zadecyduje Vain.

    2. Z łatwą śmiercią w grach to jest tak: najpierw gracze chcą więcej realizmu, chcą headshoty, oneshoty, horsefalle. Potem odpalają grę i przeżywają frustrację, ponieważ giną zanim zabawa się zacznie. Gra przestaje się podobać, bo przez cały czas trwania bitwy muszą się chować za przeszkodami i czekać, aż ich żołnierze zrobią co trzeba. Nie mogą nawet pooglądać, bo ledwie wystawią głowę to ktoś ich zastrzeli. W końcu cały moduł bitwy im odpada, bo wolą robić autokalkulację, niż po raz n-ty usiłować przeżyć bitwę.

    Że co? Że trwała śmierć bohatera? Po co? Żebyście robili save/load tak jak we wszystkich innych grach?

    Widzicie w sztukach teatralnych, książkach, filmach i grach istnieje coś takiego jak principle of evil marksmanship zwane też tarczą heroizmu. Np. na gruncie filmów Lucasa mówi się o istnieniu Imperialnej Akademii Strzelectwa. Chodzi o to, że Szturmowcy (albo Naziści w Indiana Johnes) potrafią bardzo skutecznie walczyć ze wszystkimi istotami we wszechświecie, poza grupą głównych bohaterów, przy których dostają zeza. W naszym świecie bohaterowie zostali bohaterami bo udało im się przetrwać, czyli wstecznie. Nikt nie wie ilu ludzi mogłoby zostać bohaterami, gdyby nie zginęli. W grach i filmach jest na odwrót - definiujesz kogoś jako bohatera i musisz go chronić, nawet jeśli wygląda to absurdalnie.

    W wielu modach jest tak, że przeciwnik o zbliżonej charakterystyce, z takimi samymi przedmiotami, potrzebuje mniejszej liczby ciosów by zabić gracza niż na odwrót. Mowa tu o najniższym poziomie trudności. Taka sytuacja nie ma żadnego sensu! Przeciwnie - jeśli już to gracz ma być tą postacią, o której mówi się, że zabiła 100 ludzi w jednej bitwie!

    W 1794 z konieczności broń palna musi być traktowana jako śmiertelnie efektywna, ale nie możemy dopuścić do sytuacji gdzie gracz i jego kompani spędzają większą część czasu w lazarecie, a żołnierze w kostnicy. To nie jest symulator bitwy, tylko jej odwzorowanie w mechanice pewnej gry. Choćby nie wiem jak kombinować, to nie będzie realistyczne. Chcecie realizmu jedźcie do Afganistanu.

    3. W roku 1794 Polska była podzielona i takie są fakty historyczne. Nie chodzi tutaj o rozbiory i zbrojne interwencje zaborców. Polska miała za sobą serię konfliktów wewnętrznych i wojen domowych. Władzę, jakkolwiek marionetkową, trzymała Targowica i to jej aktywiści byli pierwszymi ofiarami powstania. Tak! Polacy zabijali Polaków. Że co, że nie uczyli tego na lekcjach historii? Nie uczyli także i tego, że wszelkie ruchawki, powstania i martyrologiczne zrywy narodowe, były skutkiem manipulacji naszych wrogów - wybuchały wtedy kiedy im to było na rękę, a nie nam.

    Tworząc moda 1794 dbamy przede wszystkim o zachowanie realiów historycznych. Równocześnie jednak pamiętajmy, że jest to gra, czyli twór w którym najważniejsza jest równowaga. Jeśli odwzorujemy sytuację geopolityczną zgodnie z realiami, to Kościuszkowcy będą najmniejszą frakcją na mapie, bez sojuszników i otoczeni przez potężnych wrogów. Zanim gracz wybierze stronę, konflikt już będzie rozstrzygnięty i zakończony, a gra straci motyw przewodni. To nie ma żadnego sensu. Kto by grał w native gdyby losy wszystkich wojen były z góry przesądzone?

    Zamiast tego pracujemy nad rozwiązaniem, gdzie możliwe są alternatywne scenariusze historyczne, ukryte między słowami na kartach historii. Litwini mieli tendencje separatystyczne, co by było gdyby ktoś im pomógł je rozwinąć? Wielkopolska miała inne (niemieckie) wzorce nacjonalizmu, co by było gdyby to tam zaczęło się powstanie? W Rosji spiskowano przeciwko Carycy, a gdyby się powiodło? Kozacy byli niepokorni, a gdyby ktoś ich poparł? Austria niekoherentna, a gdyby rewolucja rozprzestrzeniła się na jej ziemie? I tak dalej. W grze gdzie jeden wolny agent może skoordynować poważne przemiany polityczne w kilku frakcjach, takie możliwości są warte rozważenia, nawet jeśli w rzeczywistości nic z tego nie wyszło.

    Offline Bolo Chan

    • Pijus
    • *
    • Wiadomości: 265
    • Piwa: 0
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #64 dnia: Kwiecień 08, 2010, 19:45:15 »
    Widze potezny wywod,ale to dobrze bede sie mial do czego ustosunkowac.

    1.Generalnie sie zgadzam,ale pod koniec XVIII w. to juz nawet w pojedynkach 2 ostrza wychodzily z mody,za to bardzo popularne byly pistolety. Sadze ze najlepiej jak zrobicie 3 rodzaje broni pojedynkowych-szable,szpady i pistolety.

    2.Dlatego kiedys tam pisalem zebyscie zrobili smierc opcjonalnie,kogo wkurzy ta opcja to ja wylacza,a kto lubi grac full realistycznie to bedzie mial. Co do koni to one jednak powinny padac realistycznie,w koncu kon to nie bohater zawsze mozna 2 kupic.A co do zabijania samemu 100 postaci to bez przesady,przyjmijmy ze nasz bohater to 2 Wolodyjowski ale nawet on znal miare.

    3. Raczej kazdy wie o wieszaniu targowiczan wiec nie przesadzaj.W Wielkopolsce w 1794 roku niemiecki nacjonalizm? Wtedy to jeszcze starenkie ŚCR zipalo,ledwo ale zipalo,nacjonalizmu nie bylo to pozniejsza idea.I nie wiem jak sobie wyobrazacie tego 1 wolnego agenta bo M&B political RPG ze tak nazwe to nie jest i chyba sie nie da zeby byl.

    Offline Ihei

    • Pielgrzym
    • *
    • Wiadomości: 19
    • Piwa: 2
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #65 dnia: Kwiecień 08, 2010, 23:48:27 »
    Cytat: Bolo Chan
    Dlatego kiedys tam pisalem zebyscie zrobili smierc opcjonalnie,kogo wkurzy ta opcja to ja wylacza,a kto lubi grac full realistycznie to bedzie mial.
    Raczej na odwrót: śmierci nie ma, a kto chce to ją sobie niech włączy. Podrzuć skrypt to dodam przy okazji.

    Cytuj
    Raczej kazdy wie o wieszaniu targowiczan wiec nie przesadzaj.W Wielkopolsce w 1794 roku niemiecki nacjonalizm? Wtedy to jeszcze starenkie ŚCR zipalo,ledwo ale zipalo,nacjonalizmu nie bylo to pozniejsza idea.I nie wiem jak sobie wyobrazacie tego 1 wolnego agenta bo M&B political RPG ze tak nazwe to nie jest i chyba sie nie da zeby byl.
    Cieszę się, że znasz fakty historyczne, ale to nie znaczy, że każdy je zna, przeciwnie - jesteś pod tym względem wyjątkowy. Szczerze gratuluję, witamy w klubie pasjonatów.

    Chciałbym zwrócić Twoją uwagę na fakt, że w 1794 nacjonalizm jako idea był znany w Europie już od kilku dziesięcioleci. Istniała duża różnica między nacjonalizmem niemieckim, a oryginalnym francuskim. Jeśli chodzi o tereny polskie to rozwijał się tam (a raczej zwijał, bo był tępiony i cenzurowany) nacjonalizm oparty o wzorce francuskie. Jeśli chodzi o Wielkopolskę, a raczej: Prusy Południowe...

    Kościuszko odmawiał poparcia powstania w Wielkopolsce ponieważ nie chciał walczyć na dwa fronty. Poza tym Prusy były jak zwykle formalnie sojusznikiem Polski w walce z Rosją, jak zwykle nie wiadomo było co to znaczy "Polska" w tym wypadku, jak zwykle "wbili nam nóż w plecy" i jak zwykle "żołnierz Polski bohatersko walczył przeciwko przeważającym siłom wroga" :) Przez długi czas oddziały Powstańców Wielkopolskich operowały niezależnie od Kościuszkowców, bo dopiero kiedy Prusy przystąpiły do wojny zaczęto planować połączenie sił obu powstań, co nastąpiło z 2-3 miesięcznym opóźnieniem.

    Święte Cesarstwo Rzymskie słabo się ma do nacjonalizmu niemieckiego, a to dlatego, że jego imperatyw miał raczej charakter religijny. Natomiast Prusy jednoczyły Niemcy pod hasłami nacjonalizmu, co umożliwiało im przekraczanie religijnych podziałów.
    « Ostatnia zmiana: Kwiecień 08, 2010, 23:50:57 wysłana przez Ihei »

    Offline Danio432

    • Kmieć
    • *
    • Wiadomości: 99
    • Piwa: 0
    • Płeć: Mężczyzna
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #66 dnia: Kwiecień 09, 2010, 14:05:58 »
    Czy poza podstawowymi frakcjami będzię także Litwa?   
    Czy będzie (tak jak w niektórych modach) patrole wojsk sprzymierzonych ( które nie mają miast) np. z powstańcami?
                                                                                                                               
    Celem wojny nie jest śmierć za swoją ojczyznę, ale pozwolenie by dranie z drugiej strony umierali za swoją.

    Offline sir Luca

    • Marszałek Maruda
    • Admin Emeryt
    • Paladyn
    • ***
    • Wiadomości: 5272
    • Piwa: 152
    • Płeć: Mężczyzna
    • Otaczają mnie tęgie, tępe buce...
    • Steam ID: Mój status Steam
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #67 dnia: Kwiecień 09, 2010, 22:21:57 »
    To może przedstawię do dyskusji sposób w jaki będzie toczyła się rozgrywka "polityczna" w grze.

    Cytat: Ihei
    Frakcje:

    Targowica i Zaborcy mają relacje wykluczające wojnę. Można je zróżnicować ale jest na sztywno. To oznacza, że tylko gracz opowiadający się za jedną z tych frakcji może doprowadzić do wojny między nimi. Dzieje się to na podstawie wykonywania odpowiednich questów, zlecanych przez określone postaci.

    - Targowica: Rosja 100, Prusy 80, Austria 40

    - Rosja: Targowica 100, Prusy 100, Austria 80

    - Prusy: Rosja 100, Targowica 80, Austria 80

    - Austria: Rosja 80, Prusy 80, Targowica 40

    Ponieważ nie zajmują się wojną między sobą, głównym frakcjom należy wynaleźć inne zajęcie. Jest to zwalczanie pomniejszych frakcji, które przejawiają się w postaci spawnów. Te spawny spawnują się i spawnują stanowiąc wieczne utrapienie frakcyjniaków, bo potrafią być dość potężne. Mają one też dodatkowe zastosowanie: jeśli wspieramy je w walkach jako niezależny agent, to poprawiamy sobie z nimi relacje. Poprawiwszy sobie od poziomu 20+ możemy porozmawiać z pewną charakterystyczną postacią, która udziela nam serii questów prowadzących do powstania nowej frakcji. Taka frakcja rebeliancka ma inne relacje z innymi, niż frakcja główna. Wykonując zadania dla frakcji, gracz może się do niej przyłączyć, lub nie.

    Frakcje alternatywne z ich wstępnymi relacjami:

    - Kościuszkowcy: Targowica-100, Rosja -100, Prusy -80, Austria 20, Powstańcy litewscy 40, Powstańcy wielkopolscy 80, Wolni Kozacy 20, Spiskowcy rosyjscy 80

    - Powstańcy litewscy: Targowica -80, Rosja -100, Prusy -80, Austria 20,  Kościuszkowcy 40, Powstańcy wielkopolscy 40, Wolni kozacy 40, Spiskowcy rosyjscy 100

    - Powstańcy wielkopolscy: Targowica -80, Rosja -80, Prusy -100, Austria 20, Powstańcy litewscy 40, Kościuszkowcy 80, Wolni Kozacy 20, Spiskowcy rosyjscy 80

    - Wolni Kozacy: Targowica -80, Rosja -100, Prusy 20, Austria -80, Powstańcy litewscy 40, Powstańcy wielkopolscy 20, Kościuszkowcy 20, Spiskowcy rosyjscy 100

    - Spiskowcy rosyjscy: Targowica -80, Rosja -100, Prusy -80, Austria -80, Powstańcy litewscy 100, Powstańcy wielkopolscy 80, Wolni Kozacy 100, Kościuszkowcy 80

    Questy od przywódców frakcji rebelianckich obejmują nie tylko zdobycie regionów, ale też wsparcie innych rebeliantów i pozyskiwanie sojuszników. To może prowadzić do sytuacji gdzie istnieją równocześnie 3 dodatkowe frakcje oprócz frakcji głównych, które mogą kształtować politykę regionu.

    Każda frakcja alternatywna, do której należy gracz może proklamować własne królestwo, jeśli spełnione zostaną określone warunki:

    Kościuszkowcy - Rzeczpospolita Polska - Targowica pokonana
    Powstańcy litewscy - Wielkie Księstwo Litewskie - Rosja pokonana
    Powstańcy wielkopolscy - Wielka Rzeczpospolita - Prusy pokonane
    Wolni Kozacy - Wolna Ukraina - Rosja pokonana
    Spiskowcy rosyjscy - Wielka Rosja - Rosja pokonana

    Jeśli gracz należy do danego królestwa, może pozyskiwać niektóre frakcje do swojego państwa na drodze dyplomatycznej:

    Rzeczpospolita Polska może pozyskać Wielką Rzeczpospolitą i vice versa.
    Wielkie Księstwo Litewskie może pozyskać Wielką Rosję i vice versa.
    Wielka Rosja może pozyskać Ukrainę i vice versa.

    Jakby były jakieś niejasności lub sugestie to zapraszam do dyskusji.
    « Ostatnia zmiana: Kwiecień 09, 2010, 22:32:38 wysłana przez sir Luca »
    "Demokracja: dwa wilki i owca, debatujący co będzie na obiad"

    Offline Grievous

    • Zbrojny
    • *
    • Wiadomości: 2438
    • Piwa: 2
    • Płeć: Mężczyzna
    • Chwała Konfederacji Niezależnych Systemów.
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #68 dnia: Kwiecień 09, 2010, 22:35:17 »
    Hmm...
    1. Nie rozumiem dlaczego wszyscy tak uwielbiają powstańców ruskich? Nawet Wielkopolanie i Litwini wolą ruskich od Kościuszkowców.
    2. Co to za termin "Wielka Rzeczpospolita"? Takie coś jest do przełknięcia w XIX i XX wieku, ale w XVIII?
    3. Dlaczego Litwa ma łączyć się z jakąś ruskimi, a nie z Polakami? Dopiero 100 lat później narodzi się u Litwinów zorganizowany antypolonizm. Ale rusofilizmu to u nich chyba nie było...
    "I never risk my own skin if I don't have to."

    Offline Ihei

    • Pielgrzym
    • *
    • Wiadomości: 19
    • Piwa: 2
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #69 dnia: Kwiecień 10, 2010, 00:21:09 »
    1. To nie jest kwestia nastawienia emocjonalnego tylko pragmatyka polityczna.
    2. To fikcyjna nazwa tworu politycznego, który nigdy nie powstał. Nazwa kojarzyć się ma z głównym rejonem, Wielkopolską. Skoro mogła być "Najjaśniejsza" to może być i "Wielka".
    3. Jeśli zainteresujesz się historią Polski, a zwłaszcza poszczególnymi aktami Unii to szybko przekonasz się, że zorganizowany antypolonizm był dla Litwinów stanem naturalnym, od którego zmuszeni byli odejść ze względu na większe zagrożenia. Przestudiuj szczególnie uważnie konteksty zawierania poszczególnych Unii, a przekonasz się, że Litwini zawsze tęsknili do separacji i szczególnie za Polakami nie przepadali. Jeśli zaś chodzi o ich związki z "ruskimi" to sprawdź jaki zasięg terytorialny i etniczny miało Wielkie Księstwo Litewskie i dlaczego z "ruskim" im po drodze bardziej niż ze słabowitym rosyjskim protektoratem.

    Offline Grievous

    • Zbrojny
    • *
    • Wiadomości: 2438
    • Piwa: 2
    • Płeć: Mężczyzna
    • Chwała Konfederacji Niezależnych Systemów.
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #70 dnia: Kwiecień 10, 2010, 00:31:46 »
    Może i Litwini nie przepadali za nami - lecz ówczesne elity litewskie były całkowicie spolonizowane i antypolonizm był jej obcy. Skoro establishment był za Polakami to kto chciał separacji? Chłopstwo? W XVIII w.? Nie rozumiem dlaczego Litwini woleliby odejść do federacyjnej RP do jakieś "Wielkiej Rosji" Sama nazwa sugeruje który naród będzie tam dominował.
    A co do pragmatyzmu... Skoro wszyscy stawiali na ruskich spiskowców to musieliby być oni zaiste potężni i wpływowi - kim oni będą w modzie? Zbuntowaną wobec carycy ruską szlachtą? Czy jakimiś protoplastami dekabrystów? Bo muszą dysponować istotną siłą skoro nawet tak Poznań bardzo ich ceni...
    "I never risk my own skin if I don't have to."

    Offline Ihei

    • Pielgrzym
    • *
    • Wiadomości: 19
    • Piwa: 2
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #71 dnia: Kwiecień 10, 2010, 02:23:51 »
    Cóż mogę powiedzieć na takie zarzuty? Mod jest planowany w wersji anglojęzycznej, tak żeby mogli w niego zagrać z przyjemnością i Litwini i Rosjanie i Niemcy i Węgrzy... Z tego względu nie możemy sobie pozwolić na jednostronne ujęcia historyczne. Zarzucasz mi anachronizmy, a sam powtarzasz tezy wyprodukowane przez polską propagandę. "Na Litwie" nikt nie myśli o tych sprawach jak Ty, a historia jest rzekomo jedna. Uważasz, że my - Polacy mamy monopol na prawdę? A może polonizacja to jakaś inna jakość niż germanizacja i rusyfikacja? Ciekawe dlaczego?

    Przechodząc do Twoich pytań, to zestawienie ich z tekstem wklejonym przez Lucę wskazuje na to, że bardzo pobieżnie przejrzałeś przedstawiony materiał i natychmiast przeszedłeś do krytyki. Nie mogę odpowiadać na Twoje (retoryczne?) pytania, skoro nie znajdują podstawy w opublikowanym szkicu dot. modułu systemu relacji. Co więcej, Twoja ostatnia wypowiedź nie niesie ze sobą żadnych alternatywnych propozycji, mimo że pisząc każde słowo miałeś temat dyskusji ("Ogólne sugestie i pomysły") przed oczyma.

    Jeśli krytyka staje się bezpodstawna i niekonstruktywna to może zostać odebrana jako napastliwa. Czy na pewno takie wrażenie chciałeś wywrzeć na społeczności?

    Naszym celem jest stworzenie zrównoważonego systemu, który sprawi graczom maksimum przyjemności z rozgrywki. Dlatego bardzo liczymy się z opiniami społeczności, która będzie głównym odbiorcą naszego moda. Przykro mi, ale nie możemy zrezygnować z tego celu, by realizować czyjąś indywidualną wizję historii. Gdybyśmy uwzględnili wszystkie propozycje z tego tematu, mod by nie powstał ponieważ są one ze sobą sprzeczne. To daje do myślenia, czyż nie? Nawet jeśli pewne decyzje nie są dla Was oczywiste albo zgodne z oczekiwaniami, to kryją się za nimi długie dyskusje jakie prowadzi nasz team. Ich prawdziwe znaczenie ujawni się dopiero w chwili publikacji moda, ponieważ dopiero wtedy będziecie mieli wgląd w rezultaty wszystkich aspektów naszej pracy.

    Offline Grievous

    • Zbrojny
    • *
    • Wiadomości: 2438
    • Piwa: 2
    • Płeć: Mężczyzna
    • Chwała Konfederacji Niezależnych Systemów.
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #72 dnia: Kwiecień 10, 2010, 10:37:39 »
    Nie napisałem że polonizacja jest czymś świetnym, tylko że była - a to nie jest jedno i to samo. I to jednak XIX w. to okres narodzenia się nacjonalizmów - w I RP asymilowano ty szlachtę i duchowieństwo, dopiero carat zwrócił swoją uwagę na mieszkańców miast i wsi. Tutaj narodził się opór wobec Polaków, którzy zniszczyli litewskie elity, kraj pozbawiony elit to kraj skazany na pożarcie, więc ja się Litwinom nie dziwię że nie przepadają za Jagiełłą. Ja po prostu nie mogę zrozumieć czemu powstańcy ruscy są tak atrakcyjnym partnerem dla wielu frakcji? A Litwa w 1794  po dwóch rozbiorach straciła wiele terytoriów zamieszkanych przez Rusinów, więc żywioł ruski nie miał takiej wielkiej przewagi. Po prostu chciałbym tylko usłyszeć kim są Ci spiskowcy?

    I przepraszam za napastliwy ton, jeśli odniosłeś takie wrażenie. Nie było to moim celem.
    "I never risk my own skin if I don't have to."

    Offline Ihei

    • Pielgrzym
    • *
    • Wiadomości: 19
    • Piwa: 2
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #73 dnia: Kwiecień 10, 2010, 12:28:03 »
    Popularny poglądi, mający swoje źródło w ułomnym polskim systemie edukacji, to zakładanie, że nacjonalizm "narodził się" w XIX wieku. Nacjonalizm i romantyzm były obecne w kulturze europejskiej od starożytności. Epoka zwana Romantyzmem była po prostu zdominowana przez takie nurty myślowe. To nie jest tak, że mamy 1848 i wszyscy nagle stwierdzają w Sylwestra - "O! No przecież my jesteśmy Narodem!".

    Dodatkowo mógłbym zaśmierdzieć trochę marksizmem i powiedzieć, że nacjonalizm jest pochodną sytuacji politycznej, a nie na odwrót. Jeśli litewska szlachta poszukuje autonomii, to ich etniczne pochodzenie nie ma znaczenia. Oni sobie dobudują tożsamość po fakcie, a rekruta jakoś trzeba zanęcić. Jeśli Kościuszko mógł, to czemu nie oni?

    Jeśli chodzi o rosyjskich spiskowców to wybór jest ogromny. Ja osobiście optowałbym za Pawłem, ponieważ mówi się, że jego sukcesja była niepewna, a śmierć Katarzyny przedwczesna. Spiskowcy są atrakcyjnym partnerem dla każdej separatystycznej frakcji ponieważ nie są partnerem dla żadnej dużej frakcji. Duże frakcje korzystają na równowadze, separatyści na destabilizacji. Duże frakcje dążą do powiększania się, separatyści dążą do podziałów. Każdy żołnierz, który walczy z buntami w Rosji, to żołnierz, który nie przybył na tereny powstania. Każda zmiana władzy, to w dyplomacji nowe rozdanie. Wróg mojego wroga, jest moim przyjacielem.

    Offline Grievous

    • Zbrojny
    • *
    • Wiadomości: 2438
    • Piwa: 2
    • Płeć: Mężczyzna
    • Chwała Konfederacji Niezależnych Systemów.
    Odp: Ogólne sugestie i pomysły
    « Odpowiedź #74 dnia: Kwiecień 10, 2010, 12:42:10 »
    Przecież nie każdy jest moralnym relatywistą aby wyznawać zasadę "wróg mojego wroga jest moim przyjacielem" Powstańcy byli także idealistami.
    I nie mówię że Wiosna Ludów to moment narodzenia nacjonalizmu - agresywna asymilacja go zapoczątkowała. Przecież w Wielkopolsce śrubę przykręcono po 1815. A w końcówce XVIII wieku na dworach europejskich był można powiedzieć że kosmopolityzm. Caryca - Niemka. A Poniatowski? Przecież on oświecał ksenofobiczną szlachtę.
    A więc spiskowcy to raczej carski uzurpator? To mam pytanie: Czy będzie on w stanie zdobyć władzę bez pomocy gracza? Czy sam będzie walczył z caratem? Czy też będzie się chował po obcych dworach? 
    "I never risk my own skin if I don't have to."